Etický kodex
Činnost Klíče je založena na hodnotách demokracie a lidských práv, které jsou vyjádřeny v Chartě lidských práv Spojených národů, v mezinárodně přijatých dokumentech upravujících postavení osob se zdravotním postižením a právních předpisech České republiky.
Zaměstnanec vykonává svou práci v souladu s právními předpisy a vnitřními pravidly Klíče.
Zaměstnanec vykonává svou práci odpovědně, svědomitě, čestně a ve shodě s posláním, cíli a zásadami Klíče.
Zaměstnanec ke všem lidem přistupuje tak, aby se nedopouštěl jakýchkoliv projevů diskriminace z důvodu rasy, etnického původu, jazyka, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry, světového názoru, politického či jiného smýšlení, majetku či jiného postavení. Při své pracovní činnosti důsledně dodržuje právní předpisy zabezpečující ochranu proti diskriminaci.
Zaměstnanec respektuje důstojnost a hodnoty každého člověka. Dodržuje zásadu korektnosti, slušnosti, zdvořilosti v chování, neprojevování negativních emocí a nežádoucích důvěrností.
Informacím získaným při výkonu zaměstnání poskytuje zaměstnanec, s výjimkou povinnosti oznámení trestného činu, potřebnou ochranu vyplývající z povinnosti mlčenlivosti.
Zaměstnanci společným úsilím vytvářejí optimální pracovní atmosféru založenou na vzájemné důvěře. Případné pracovní spory nebo spory týkající se chodu Klíče řeší v nepřítomnosti klientů či návštěvníků Klíče věcně, kultivovaně, otevřeně a v souladu s vnitřními pravidly Klíče.
Vedoucí zaměstnanci uplatňují vůči zaměstnancům rovný přístup s důrazem na jejich hodnocení dle odvedené práce.
Zaměstnanec se i v soukromém životě vyhýbá takovému chování, které by mohlo snížit důvěru veřejnosti v činnost Klíče.
Zaměstnanec v souvislosti s výkonem práce nevyžaduje ani nepřijímá dary, úsluhy, laskavosti, ani žádná jiná zvýhodnění.
Etické principy ve vztahu ke klientům
Zaměstnanec respektuje právo klienta na seberealizaci v míře, kdy současně nedochází k omezení tohoto práva druhých osob.
V případech, kdy klient svým chováním bezprostředně ohrožuje zdraví či život svůj či další osoby, může zaměstnanec jednat proti vůli klienta. Vzniku takových situací je zaměstnanec povinen předcházet.
Zaměstnanec usiluje o nejúčinnější způsob zapojení klienta do řešení jeho nepříznivé sociální situace a zachovává hranice pracovních kompetencí.
V případě práce s klientem s odlišným typem komunikace hledá zaměstnanec nejúčinnější způsoby dorozumění se s klientem, a to i prostřednictvím třetích osob.
Informace o klientovi zaměstnanec požaduje s ohledem na rozsah a průběh služeb, které mají být klientovi poskytnuty.
Zaměstnanec si uvědomuje případné situace střetu zájmů a nezneužívá tísně či jiného nevýhodného postavení klienta ve svůj prospěch, či prospěch třetí osoby.
Etické principy ve vztahu k zaměstnavateli
Zaměstnanec má právo požádat o pomoc a spolupráci jiného zaměstnance kdykoli se domnívá, že by jeho práce s klientem mohla být ohrožena např. střetem zájmů, jeho nedostatečnou kompetencí či jinými překážkami ve vztahu ke klientovi.
Zaměstnanec má právo přiměřeným způsobem chránit sám sebe, a to jak přiměřenou sebeobranou vůči fyzické agresi klienta, tak odmítnutím pracovního úkolu, který považuje za nebezpečný.
Klíč vytváří podmínky, které umožňují zaměstnancům přijmout pracovní povinnosti v souladu s tímto kodexem.
Etické principy ve vztahu ke kolegům
Zaměstnanec spolupracuje s kolegy a odborníky z oboru.
Zaměstnanec upřednostňuje týmovou spolupráci před individuálním pojetím výkonu služby.
Zaměstnanec respektuje znalosti a zkušenosti, rozdíly v názorech či praktické činnosti svých kolegů.
Etické principy odbornosti povolání
Zaměstnanec dbá na udržování a zvyšování kvality a odbornosti poskytované služby.
Zaměstnanec je zodpovědný za své celoživotní vzdělávání, které chápe jako základní předpoklad pro udržení a zvyšování kvality služby.