Žádosti o informace
Informací se rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoli podobě zaznamenaný na jakémkoli nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
Zákonem se rozumí zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
Žadatelem je každá fyzická i právnická osoba, která žádá o informaci.
Žádostí se rozumí podání obsahující náležitosti o poskytnutí informace.
Způsob poskytování informací
Informace se poskytují:
a) zveřejněním (např. www stránky, výroční zprávy),
b) na základě žádosti.
Náležitosti žádosti o poskytnuté informace
Žádost může být podána ústně nebo písemně, a to i prostřednictvím elektronických komunikací, kterými jsou e-maily vedoucích zaměstnanců nebo datová schránka Klíče (ID svxkkwp).
Žádost je podána dnem, kdy je zaevidovaná ve spisové službě Klíče. Z žádosti musí být zřejmé, že je určena Klíči, a že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu zákona.
Fyzická osoba uvede v žádosti jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
Právnická osoba uvede název, identifikační číslo osoby, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla. Adresou pro doručování se rozumí též elektronická adresa.
Neobsahuje-li žádost požadované náležitosti a adresu pro doručování, není žádostí ve smyslu zákona.
V případě, že žádost se týká informace již zveřejněné, lze informaci poskytnout odkazem, kde lze tyto již zveřejněné informace získat. Žadatele je třeba takto odkázat písemně nejpozději do 7 dnů od podání žádosti. Pokud bude žadatel trvat na přímém poskytnutí zveřejněné informace, bude mu poskytnuta.
Odložení žádosti
Brání-li nedostatek údajů o žadateli postupu vyřízení žádosti o informaci podle zákona, vyzve Klíč žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne podání žádosti, aby žádost doplnil; nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů ode dne jejího doručení, Klíč žádost odloží.
V případě, že je žádost nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována, nebo je formulována příliš obecně, vyzve Klíč žadatele ve lhůtě do sedmi dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil. Neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů ode dne doručení výzvy, Klíč rozhodne o odmítnutí žádosti.
V případě, že se požadované informace nevztahují ke Klíči, žádost bude odložena a tato skutečnost bude 7 dnů ode dne podání žádosti sdělena žadateli.
Omezení poskytování informací
Informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobních údajů Klíč poskytne jen v souladu s právními předpisy upravujícími jejich ochranu.
Vyřizování žádostí a lhůty
Žádosti
podané ústně budou vyřizovány neformálně, tedy ústně bez zbytečného nárůstu administrativy a v případě možností okamžitě. Ústní informace poskytuje každý zaměstnanec Klíče v souladu se svou pracovní náplní.
U
písemných žádostí počíná běh lhůty dnem, kdy byla podána.
Žádost bude zpracována písemně nejpozději do 15 dnů od jejího podání. Lhůtu pro poskytnutí informace může Klíč prodloužit ze závažných důvodů, nejvýše však o 10 dní. O prodloužení lhůty i o jeho důvodech bude žadatel prokazatelně informován, a to před uplynutím lhůty pro poskytnutí informace.
Vyřizování žádosti soudů
Žádosti soudů přicházejí zpravidla prostřednictvím datové schránky. Zprávu zhotovuje pověřený zaměstnanec Klíče do 5 pracovních dnů.
Stížnost na neposkytnutí informace
Písemnou stížnost na neposkytnutí ústní informace ze strany zaměstnance Klíče je možno podat jeho řediteli. Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace může podat žadatel:
- kterému po uplynutí lhůty nebyla poskytnuta informace, nebo nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti,
- kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž bylo o zbytku žádosti vydáno rozhodnutí o odmítnutí,
- který nesouhlasí s výši úhrady požadované v souvislosti s poskytováním informací.
Stížnost podává žadatel do 30 dnů ode dne:
- doručení sdělení,
- uplynutí lhůty pro poskytnutí informace.
Stížnost lze podat písemně nebo ústně. Je-li stížnost podána ústně a nelze-li ji vyřídit okamžitě, bude o ní sepsán písemný záznam. Záznam obsahuje zejména místo a datum pořízení záznamu, předmět stížnosti, údaje umožňující identifikaci stěžovatele, tedy jméno, příjmení a místo jeho trvalého pobytu, popis důvodů podání stížnosti, jméno, příjmení a funkci osoby, která záznam sepsala.
Stížnost na postup Klíče při vyřizování žádostí o informace je možno podat na Odbor sociálních věcí Krajského úřadu Olomouckého kraje.
Úhrada nákladů za poskytování informací
Za ústně poskytnutou informaci se úhrada nepožaduje.
Klíč bude požadovat úhradu skutečných nákladů souvisejících se zpracováním informace. Výše úhrady bude žadateli písemně oznámena před jejím poskytnutím. Z oznámení musí být zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady vyčíslena. Úhrada bude vyčíslena v souvislosti s vyhledáváním informací, pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli. Poskytnutí informace je podmíněno zaplacením požadované úhrady. Pokud žadatel do 60 dnů ode dne oznámení výše požadované úhrady úhradu nezaplatí (hotově v pokladně Klíče nebo na účet 30127811/0100), Klíč žádost odloží.
Rozhodnutí nadřízeného orgánu o výši úhrad za poskytnutí informací:
Rozhodnutí nebylo vydáno.
Odvolacím orgánem proti rozhodnutí příspěvkové organizace zřízené krajem dle z. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, je ÚOOÚ.